Przed Wielkanocą trzy sieci hipermarketów z niższymi cenami niż dyskonty, ale święta nie będą tańsze

Przed Wielkanocą redakcja dlahandlu.pl zestawiła ceny 10 popularnych produktów. W sklepach na Górnym Śląsku różnica przy zakupie 10 produktów w hipermarketach wynosi blisko 10 zł, a w dyskontach niewiele ponad 4 zł. Sztandarowy produkt wielkanocny – jaja – oferowany jest niemal w identycznej cenie we wszystkich sieciach (od 3,34 zł do 3,79 zł). W porównaniu do Wielkanocy 2013, większość sklepów utrzymała poziom cen.

 

Za 10 produktów z Koszyka wielkanocnego (jaja 10 sztuk, chleb 1 kg, cukier 1 kg, mąka pszenna 1 kg, masło extra 200 g, kiełbasa podwawelska 1 kg, kurczak 1 kg, schab wieprzowy 1 kg, mleko Łowickie 3,2 proc. 1 l, olej Kujawski 1 l) w hipermarketach na Górnym Śląsku zapłacimy: w Auchan – 61,87 zł, w Kauflandzie 58,22 zł, Tesco – 68,09 zł, Carrefourze – 66,73 zł, a w E.Leclerc – 60,90 zł. W dyskontach ceny przedstawiają się następująco: Lidl – 68,07 zł, Biedronka – 66,89 zł, Netto – 63,68 zł, Aldi – 66,91 zł.

 

Najmniej za 10 sztuk jaj (najtańsze z oferty jaj w danym sklepie) zapłacimy w Auchan – 3,34 zł. W Kauflandzie i E.Leclerc produkt ten kosztuje 3,49 zł, w dyskoncie Aldi – 3,59 zł, w Tesco 3,69, a w Carrefourze, Lidlu, Biedronce i Netto jest to kwota 3,79 zł.

 

Porównując ceny 50 produktów koszyka dlahandlu.pl widzimy, że nadal Auchan i Kaufland mają najniższe ceny.

 

– Znamienne jest jednak, że przed Wielkanocą o niższe ceny postanowiła zawalczyć sieć Tesco i wskoczyła między sieci dyskontowe. Z kolei dyskonty tradycyjnie trzymają się swoich stałych poziomów cenowych, co powoduje, że różnice między sześcioma konkurentami: Aldi, Biedronka, Carrefour, Lidl, Netto i Tesco przy zakupach 50 podstawowych produktów za ok. 270 zł utrzymują się poniżej 8 zł. Jednak na święta na pewno nie wydamy mniej niż rok temu – mówi Edyta Kochlewska, redaktor naczelna portalu dlahandlu.pl.

Całościowe zestawienie cen w 9 sieciach handlowych:

Kolejny miesiąc z rzędu, zaciętą walkę o portfele klientów i miano najtańszej sieci toczą dwa szyldy Auchan i Kaufland. W ostatnim tygodniu Auchan proponował zakupy 50 produktów z Koszyka od 236,92 zł w Trójmieście do 243,99 zł w Bydgoszczy. W sklepach Kaufland w ostatni weekend 50 produktów można było kupić od 243,17 zł w Trójmieście do 248,32 zł w Bydgoszczy. Dla obydwu sieci oznacza to niewielkie wahania cen, a dla klientów zakupy tańsze o kilka złotych niż miesiąc temu. Różnica przy zakupach 50 podstawowych produktów w tych hipermarketach i u konkurentów wynosi ok. 30 zł.

Dalej różnice drastycznie spadają – do zaledwie kilku złotych, bez względu na to jaki szyld wybierzemy na miejsce zakupów na świąteczny stół.

I tak: Lidl w kwietniu przedstawił ofertę cenową na poziomie 264,92 zł – 265,52 zł wobec 269,81 zł miesiąc wcześniej. Tutaj na obniżkę wpłynęła jedna promocja – niższa była cena matjasów śledziowych. Pozostałe ceny niemal bez zmian.

O 4 zł droższe zakupy niż w Lidlu zrobimy w hipermarketach Tesco, które w ostatnim tygodniu miały ceny na poziomie 269,18, czyli o ok. 2-5 zł niższe niż w poprzednim miesiącu i o ok. 10 zł niższe niż w styczniu.

Niemal tyle samo zapłacimy za 50 produktów w sieci Netto – od 270,03 do 270,82 zł w zależności od lokalnej ceny pieczywa. Tylko o 2 zł więcej podobne zakupy kosztują w Biedronce – 272,43 zł w porównaniu do 269,05 miesiąc temu. Kolejna sieć z niemal identycznymi cenami to Carrefour – od 273,07 zł w Bydgoszczy do 274,62 zł w Lublinie, co oznacza niewielki wzrost cen mdm. Prawie tyle samo kosztuje 50 produktów w sieci Aldi – od 273,09 do 273,94 zł obecnie wobec 269,91 zł w marcu.

Sieć E.Leclerc przedstawiła w ostatni weekend ofertę od 267,05 zł w Trójmieście do 282,81 zł na Górnym Śląsku. Miesiąc temu ceny w tej sieci wahały się od 273,25 zł w Warszawie do 287,19 zł we Wrocławiu. Oznacza to, że trójmiejska placówka wpisuje się w ogólny trend cenowy – ok. 270 zł za 50 produktów z Koszyka.

Z kolei Dyskont Czerwona Torebka w Trójmieście zaproponował zakupy 50 produktów w cenie 283,92 zł wobec 276,50 zł w marcu. Jest to powrót do cen, zanotowanych w czasie lutowego monitoringu. Od konkurentów różni Czerwoną Torebkę ok. 10 zł, co jest głównie wynikiem innej strategii tej sieci. W Czerwonej Torebce z założenia nie ma produktów świeżych: warzyw, owoców, mięsa. To powoduje, że ceny te w Koszyku dlahandlu.pl uzupełniane są średnimi cenami rynkowymi. Ostatnio sieć zdecydowała się jednak na wprowadzenie do oferty świeżego pieczywa.

Badanie Koszyk cen dlahandlu.pl prowadzone jest nieustannie od 4 lat. W 2013 roku Komisja Europejska uznała, że jest to „przykład dobrych praktyk na rynku porównywarek cenowych". Od początku 2014 roku monitoringi przeprowadzane są w terminach znanych jedynie redakcji portalu. W przypadku braku towaru z listy cena uzupełniania jest przez średnią rynkową (cena z ostatniego miesiąca). Ceny przeliczone z większych i mniejszych gramatur do tej wskazanej w Koszyku cen.

Monitoring przeprowadzono w weekend 11-13 kwietnia 2014 roku.

Więcej informacji: http://www.dlahandlu.pl/koszyk

Małgorzata Bożym, dlahandlu.pl, T: 22 550 69 27, E: malgorzata.bozym@ptwp.pl

***

Koszyk cen dlahandlu.pl to projekt, który służy monitorowaniu cen produktów FMCG w 8 polskich miastach w kilku kategoriach sklepów (dyskonty, supermarkety, hipermarkety, sklepy osiedlowe).

 

Koszyk cen dlahandlu.pl uwzględnia ceny 50 produktów brandowych, a w przypadku ich braku rynkową cenę średnią dla danego produktu. W wypadku, gdy produkt występuje w sklepie w innej gramaturze niż przyjęta w projekcie i podana na stronie, cena jest przeliczana do wskazanej wielkości, np. 1 litr, 1 kilogram, 450 g w przypadku wędlin, itp.

###

Informacje o Grupie PTWP SA:

Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r. Specjalizuje się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji obejmujących wydawanie magazynów prasowych i specjalistycznych publikacji, budowę i zarządzanie portalami internetowymi, a także organizację kongresów, konferencji, seminariów i wydarzeń specjalnych oraz szkoleń, na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej.

 

Grupa PTWP SA jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, czasopisma Rynek Spożywczy, miesięcznika Rynek Zdrowia i miesięcznika Farmer. Grupa PTWP SA posiada 70 proc. udziałów w PTWP-ONLINE Sp. z o.o., do której należą branżowe portale m.in.: wnp.pl, propertynews.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, infodent.pl, pulsHR.pl, promocjada.pl, farmer.pl, serwis gieldarolna.pl.

 

Posiada 100 procent udziałów w spółkach Publikator i Publiaktor.pl, wydających tytuły takie jak: Dobrze Mieszkaj, Świat Łazienek i Kuchni, 100% Wnętrza, Meble Plus, Łazienka oraz dobrzemieszkaj.pl.

 

W kwietniu 2013 r. Grupa PTWP zadebiutowała na rynku NewConnect.

 

Zapraszamy na stronę www.ptwp.pl